Meist Kojuvedu Maksmine Garantii Kontaktid
16.03.2020

Käikude reguleerimine. Teadmine, kuidas käikusid reguleerida, säästab teile aega ja raha

Käikude reguleerimine...

Teadmine, kuidas käikusid reguleerida, säästab teile aega ja raha

Võimalus jalgrattal käike vahetada on oluliseks teguriks olnud nii jalgrataste evolutsiooni kui ka nende laiema kasutuselevõtu käigus. See, kuidas me käike vahetame ja kui palju käike me rattal on, on aja jooksul täiustunud ja arenenud. Samas on pea kogu jalgratta kui sõiduvahendi olemasolu vältel kasutatud selle käikude vahetamiseks kettvahetusmehhanismi (derailleur), mida kontrollitakse trossi abil ja juhitakse käiguvahetuskangikesega.
Hea käiguvahetussüsteem on nagu hea väljakukohtunik – te isegi ei märka, et see olemas on. Probleem aga tekib siis, kui te märkate, et see olemas on, kas siis ketina, mis ei vaheta korralikult käiku või ärritava raginana, mis iga pedaalisõtkumisega kaasneb.
Käikudega seotud probleemidel on mitmeid põhjuseid. Kas trossid on roostes? Kas seesmised trossid jooksevad õigesti? Kas trossikõri on purunenud? Kas trossiotsik on käigueeblis sattunud valesse asendisse? Eelnev ei ole täielik nimekiri, kuid need on kõik asjad, mis võivad teie aul ja uhkusel põhjustada teile paraja peavalu.
Kui aga kõik komponendid on heas korras, võib probleem asetseda hoopis tagumises kalibreerimata kettvahetusmehhanismis. Üheks võimaluseks sellisel puhul on ratas viia lähimasse rattaparandustöökotta. Teine võimalus aga on kasutada odavamat ja paremat enesetunnet tekitavat varianti, mis seisneb siinsete tegevussammude järgimises (hea oleks, kui tagumine ratas oleks selleks puhuks tõstetud põrandast kõrgemale).

01 Korrektne ketitrass

Veenduge, et rattaketi trass läheb läbi kettvahetusmehhanismi õigesti. See peab tulema kassetist, minema esiteks üle ülemise käiguvahetaja litri (selle ülalt ja eest), seejärel minema üle alumise käiguvahetaja litri (selle tagant ja alt). See ei tohi puutuda midagi muud. Kui see nii ei ole, siis…

02 Tasakaalustamine

Kontrollige raamikonksu reguleeritust. Kett peaks jooksma tagantvaates sirgelt läbi mõlema käiguvahetaja litri, hoolimata sellest, millise tirri peal see on. Kui see ei ole sirge, on ratas vaja viia kohalikku töökotta või investeerida raamikonksu reguleerimisseadmesse.

03 Sihi kõrgele

Keerake trossipolti piisavalt lahti, et saaksite kettvahetusmehhanismi oma vasaku käega liigutada, samal ajal paremaga pedaali vändates. Kett peaks samal ajal olema väikseima tirri (kõrgeima käigu) peal. Kõrgema piirkruviga määrate ära selle, kui kaugele väljapoole kettvahetusmehannism saab liikuda.

04 Lenda madalalt

Tõstke kettvahetusmehhanism manuaalselt suurimale tirrile (väikseimale käigule), samal ajal pedaali vändates. Vältige käigust veel edasi tõstmist ja vastu ratast minemist. Madalamat piirkruvi – mis tavaliselt asub neist kahest väljaspool – reguleerides leidke asend, milles kett ei lähe suurimast tirrist kaugemale.

05 Tõmba pingule

Asetage kett taas väikseimale tirrile ja tõmmake trossi pingule, nagu see oleks kitarrikeel – mitte nii pingule, et ketivahetusmehhanism liiguks. Selleks võib kuluda paar katset. Katsetage seejärel kõiki käikusid, et veenduda protseduuri korrektsuses.

06 Kontrolli ja reguleeri

Juhul, kui reguleeritus vajab veel kohendamist, kasutage trossipingutajat. Keerake seda sissepoole (päripäeva), et trossi lõdvendada; väljapoole, et pingutada. Võib-olla märkate, et ratas ei käitu sõites samamoodi, nagu enne raamil seistes – sel juhul võite julgelt ühte eelmistest sammudest korrata.